Esettanulmány elkészítéséhez segédlet

 

 

bullet A MINTA KIVÁLASZTÁSA: amennyiben lehetséges saját pedagógiai gyakorlatukból válasszanak egy gyermekvédelmi problémát, bármilyen korú fiatal lehet.
bullet ADATGYŰJTÉS:  törekedjenek arra, hogy lehetőleg minden adatot összegyűjtsünk az esetről.  Az adatok forrásai lehetnek:

Ø     a gyermekvédelmi felelős, a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjainak hivatalos feljegyzései, jegyzőkönyvek, jelentések, kérvények

Ø     a pszichológus, osztályfőnök jellemzése szóban, írásban egyaránt

Ø     lehet készíteni interjút azokkal a személyekkel, akik részt vettek a probléma megoldásában

bullet AZ ESETTANULMÁNY SZERKEZETE:

Ø     a minta bemutatása: név nélkül a gyermek és családjának legfontosabb jellemzői (a lakhely jellege – falu, község, kisváros, város, nagyváros -, a család szocioökonómiai státusa, egészségállapota, a gyermek személyiségének jellemzői, tanulmányi eredménye, illetve mindaz, amit fontosnak tart az eset szempontjából

Ø     a probléma bemutatása: konkrétan leírni, hogy milyen gyermekvédelmi problémáról van szó: a probléma kialakulásának feltételezhető okai, a probléma hatása a gyermek életére

Ø     a probléma megoldására tett kísérletek: milyen lépések történtek a probléma megoldása érdekében, a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai mennyire vettek részt ebben, mennyire volt sikeres/sikertelen.

Ø     szubjektív vélemény, megoldási javaslat: hogyan vélekedik a probléma megoldásáról, milyen más ötlete van, hogyan értékeli saját, illetve a jelzőrendszeri tagok szerepét, stb…

 

ARRA KÉREK MINDENKIT, HOGY NE CSAK BEMUTASSA, HANEM ELEMEZZE, ÉRTÉKELJE AZ ADOTT ESETET!!!

 

Figyelmükbe ajánlom Serfőző Mónika Tanárnő: Hogyan készítsek esettanulmányt? munkáját, amely az ELTE TÓFK Neveléstudományi Tanszékének honlapján olvashat: http://www.tofk.elte.hu/nevtud/tofk4/eset.DOC Kérem nézze meg ezt is!!!

 

Néhány könyv, melyek nagy segítséget nyújthatnak az esettanulmány elkészítéséhez:

 

bullet

Bakonyi Anna: Az óvodás gyerekek mérési-értékelési rendszerének elvi és gyakorlati kérdései. In: Szivák Judit (szerk.): Minőség az óvodában. Okker, Bp. 2001, 175–214. o. (strukturált szempontsor egy gyermek megismeréséhez)

bullet

 Bíró Antalné (szerk.): Pszichológiától a pedagógiáig. I. Alex-typo, Budapest, 1994. 26–41. o.

bullet

 Kósáné Ormai Vera: A mi iskolánk. Iskolafejlesztési Alapítvány. AduPrint Kiadó, Budapest, 1998.

bullet

 Kósáné Ormai Vera: A mi óvodánk. Okker, Budapest, 2001.

bullet

Kósáné dr. Ormai Vera: Fejlődéslélektani gyakorlatok I. Feladatok II. Illusztrációk. Tankönyvkiadó, Budapest, 1990

bullet

Kósáné Ormai Vera - Járó Katalin - Kalmár Magda: Fejlődéslélektani vizsgálatok. Tankönyvkiadó, Budapest, 1977.

bullet

 Kósáné Ormai Vera - P. Balogh Katalin - Ritoók Pálné: Neveléslélektani vizsgálatok. Tankönyvkiadó Bp. 1987.