TEMATIKA A GYERMEK - ÉS IFJÚSÁGVÉDELEM

ALAPKÉRDÉSEI KURZUSHOZ

Pedagógus szakvizsgás tanártovábbképzés hallgatói számára

 

 

 

A kurzus célja: a gyermekvédelem hazai rendszerének bemutatása, kiemelve a gyermekek ellen elkövetett bántalmazás jellemzőit, tüneteit, valamint a fiatalkorú bűnelkövetők jellegzetességeit és a gyermekvédelem lehetőségeit az oktatási intézményekben.

 

Követelmény:  választható a két lehetőség közül

 

 

TEMATIKA és SZAKIRODALOM:

 

I.  A gyermekvédelem alapfogalmai

 

o       a gyermekvédelem fogalma

o       hátrányos helyzet, veszélyeztetettség

o       a gyermekvédelemhez kapcsolódó törvényi háttér

o       a gyermekek jogai

o       gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai és feladatai

 

Ø      Büki Péter – Szollár Zsuzsanna: Speciális szükséglet?! Budapest, 2005.

Ø      Hegedűs Judit: Gyermek- és ifjúságvédelem. In: Ronkovicsné Faragó Eszter (szerk.): Hátrányok és stratégiák. Trezor Kiadó, Budapest, 9-39. p.

Ø      Herczog Mária: Gyermekvédelmi kézkönyv.  KJK, Budapest, 2001.

Ø      Veczkó József: A gyermekvédelem pszichológiai és pedagógiai alapjai.  Tankönyvkiadó, Budapest, 1990.

Ø      Veressné Gönczi Ibolya: A gyermekvédelem pedagógiája. Debrecen, 2002.

§        1991. évi  LXIV. törvény a Gyermek jogaitól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről.  CD Jogtár vagy Gácser József: Pedagógiai antológia.  JGYTF Kiadó, Szeged, 1997.  215-240.

§        1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról.  CD Jogtár

§        15/1998. (IV. 30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről

§        2002. évi IX. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosításáról

 

 

II.  A pedagógusok szerepe és felelőssége az iskola gyermekvédelmi munkájában

 

o       a gyermekvédelem helye, helyzete a közoktatás intézményeiben

o       a pedagógusok gyermekvédelmi kultúrája, feladatai

o       a gyermekvédelmi felelős feladatai

 

Ø      Földes Petra: Gyermekvédelem az iskolában. In: Szekszárdi Júlia (szerk.):  Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek. OKI Kiadó, Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2001. 362-378. o.

Ø      Makai Éva: Szétszakadt és meg nem font hálók.  Iskolai gyermekvédelem a ’90-es években.  OKKER, Budapest, 2000.

§        15/1998. (IV. 30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről

§        A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény

§        11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről

§        1996. évi LXII. Törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról

 

III. Gyermekvédelmi problémák és megoldási lehetőségeik a közoktatási intézményekben. A prevenció

 

o       a családi problémák (szegénység, válás, betegség, alkohol) hatása a gyermekekre

o       az ifjúságot fenyegető veszélyek: drogproblémák

o       Esetmegbeszélés és a problémafa módszere a pedagógusi munkában

o       A pedagógus prevenciós munkája

 

Ø      Bagdy Emőke: Családi szocializáció és személyiségzavarok Tankönyvkiadó,Bp.,1977.

Ø      Csukonyi Csilla – Münnich Ákos: A kábítószer-fogyasztás lélektani háttere
a középiskolások körében. Új Pedagógiai Szemle, 2004/3.

Ø      Takács Péter: Az iskolai drogstratégia kialakítása és módszertana. A tanulmány megtalálható a http://www.sulinet.hu/tanar/igazgatas/drog/drogprev.html honlapon

Ø      Vikár György: Az ifjúkor válságai.  Animula, Budapest, 1999.

 

IV. Gyermekek ellen elkövetett erőszak

 

o       a gyermekbántalmazás fogalma, fajtái

o       a gyermekbántalmazás tünetei

o       a gyermekek ellen elkövetett erőszak megelőzése

 

Ø      Barkó Éva (szerk.): Gyermekbántalmazás Magyarországon. Népjóléti Minisztérium, 1995.

Ø      Hegedűs Judit: A gyermekek ellen elkövetett erőszak.  Új Pedagógiai Szemle, 2000/4.

Ø      Mihály Ildikó: Erőszak az iskolában. Új Pedagógiai Szemle, 2000/4.

Ø      Mihály Ildikó: Az iskolai terror természetrajza. Új Pedagógiai Szemle, 2003/9.

Ø      Révész György: Szülői bánásmód – gyermekbántalmazás. Új Mandátum, Budapest, 2004.

 

V. Gyermek- és fiatalkorú bűnelkövetők – ártatlan bűnösök?

 

o       a deviancia fogalma, deviancia-elméletek

o       a fiatalkori bűnelkövetés fogalma, lehetséges okai

o       a fiatalkori bűnelkövetők jellemzői

o       javítóintézeti növendékek nevelése és oktatása: művészetterápia alkalmazása

 

Ø      Fekete Sándor: Deviancia és társadalom.  Comenius, Pécs, 2001.

Ø      Papházi Tibor (Szerk.): Javítóintézet, család, gyermekvédelem. Kapocs Könyv, Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, 2004.

Ø      Rácz József (szerk.): Devianciák.  Új Mandátum, Budapest, 2001.

Ø      Az Aszódi Javítóintézet honlapján megjelenő tanulmányok: http://www.aszod-afi.hu

 

 

MINDEGYIK TÉMÁHOZ AJÁNLOM A CSALÁD, GYERMEK, IFJÚSÁG C. FOLYÓIRATOT, amelyből néhány cikk, tanulmány megtalálható a http://www.szochalo.hu/ címen, valamint az Új Pedagógiai Szemléből választott tanulmányok hozzáférhetőek a http://www.oki.hu/ honlapján. Érdemes megnézni a Kapocs folyóiratot, melyből néhány cikk olvasható a http://www.ncsszi.hu/ honlapon.

 

Egy kis segítség: az esettanulmány elkészítéséhez a Család, gyermek, ifjúság c. folyóirat érdemes kézbe venni, mert igen sok esettanulmány olvasható, valamint Golnhofer Erzsébet: Az esettanulmány.  Pedagógus Könyvek.  Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001.

 

Gyermekvédelmi segédanyagot talál a http://hegedus.name honlapon, valamint az esettanulmány készítéséhez is talál szempontsort.

 

E-mail: hegedus.judit@ppk.elte.hu

Telefonszám: 461-4500/3852

Postacím: Hegedűs Judit Neveléstudományi Intézet 1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27.

 

 

Budapest 2005-09                                                             Hegedűs Judit