A MINTA KIVÁLASZTÁSA: amennyiben lehetséges saját pedagógiai gyakorlatukból válasszanak egy gyermekvédelmi problémát, bármilyen korú fiatal lehet. | |
ADATGYŰJTÉS: törekedjenek arra, hogy lehetőleg minden adatot összegyűjtsünk az esetről. Az adatok forrásai lehetnek: |
Ø a gyermekvédelmi felelős, a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjainak hivatalos feljegyzései, jegyzőkönyvek, jelentések, kérvények
Ø a pszichológus, osztályfőnök jellemzése szóban, írásban egyaránt
Ø lehet készíteni interjút azokkal a személyekkel, akik részt vettek a probléma megoldásában
AZ ESETTANULMÁNY SZERKEZETE: |
Ø a minta bemutatása: név nélkül a gyermek és családjának legfontosabb jellemzői (a lakhely jellege – falu, község, kisváros, város, nagyváros -, a család szocioökonómiai státusa, egészségállapota, a gyermek személyiségének jellemzői, tanulmányi eredménye, illetve mindaz, amit fontosnak tart az eset szempontjából
Ø a probléma bemutatása: konkrétan leírni, hogy milyen gyermekvédelmi problémáról van szó: a probléma kialakulásának feltételezhető okai, a probléma hatása a gyermek életére
Ø a probléma megoldására tett kísérletek: milyen lépések történtek a probléma megoldása érdekében, a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai mennyire vettek részt ebben, mennyire volt sikeres/sikertelen.
Ø szubjektív vélemény, megoldási javaslat: hogyan vélekedik a probléma megoldásáról, milyen más ötlete van, hogyan értékeli saját, illetve a jelzőrendszeri tagok szerepét, stb…
ARRA KÉREK MINDENKIT, HOGY NE CSAK BEMUTASSA, HANEM ELEMEZZE, ÉRTÉKELJE AZ ADOTT ESETET!!!
Figyelmükbe ajánlom Serfőző Mónika Tanárnő: Hogyan készítsek esettanulmányt? munkáját, amely az ELTE TÓFK Neveléstudományi Tanszékének honlapján olvashat: http://www.tofk.elte.hu/nevtud/tofk4/eset.DOC Kérem nézze meg ezt is!!!
Néhány könyv, melyek nagy segítséget nyújthatnak az esettanulmány elkészítéséhez:
Bakonyi Anna: Az óvodás gyerekek mérési-értékelési rendszerének elvi és gyakorlati kérdései. In: Szivák Judit (szerk.): Minőség az óvodában. Okker, Bp. 2001, 175–214. o. (strukturált szempontsor egy gyermek megismeréséhez) | |
Bíró Antalné (szerk.): Pszichológiától a pedagógiáig. I. Alex-typo, Budapest, 1994. 26–41. o. | |
Kósáné Ormai Vera: A mi iskolánk. Iskolafejlesztési Alapítvány. AduPrint Kiadó, Budapest, 1998. | |
Kósáné Ormai Vera: A mi óvodánk. Okker, Budapest, 2001. | |
Kósáné dr. Ormai Vera: Fejlődéslélektani gyakorlatok I. Feladatok II. Illusztrációk. Tankönyvkiadó, Budapest, 1990 | |
Kósáné Ormai Vera - Járó Katalin - Kalmár Magda: Fejlődéslélektani vizsgálatok. Tankönyvkiadó, Budapest, 1977. | |
Kósáné Ormai Vera - P. Balogh Katalin - Ritoók Pálné: Neveléslélektani vizsgálatok. Tankönyvkiadó Bp. 1987. |