TEMATIKA A GYERMEK - ÉS IFJÚSÁGVÉDELEM
ALAPKÉRDÉSEI KURZUSHOZ
Pedagógus szakvizsgás tanártovábbképzés hallgatói számára
A kurzus célja: a gyermekvédelem hazai rendszerének bemutatása, kiemelve a gyermekek ellen elkövetett bántalmazás jellemzőit, tüneteit, valamint a fiatalkorú bűnelkövetők jellegzetességeit és a gyermekvédelem lehetőségeit az oktatási intézményekben.
Követelmény: választható a két lehetőség közül
TEMATIKA és SZAKIRODALOM:
I. A gyermekvédelem alapfogalmai
o a gyermekvédelem fogalma
o hátrányos helyzet, veszélyeztetettség
o a gyermekvédelemhez kapcsolódó törvényi háttér
o a gyermekek jogai
o gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai és feladatai
Ø Büki Péter – Szollár Zsuzsanna: Speciális szükséglet?! Budapest, 2005.
Ø Hegedűs Judit: Gyermek- és ifjúságvédelem. In: Ronkovicsné Faragó Eszter (szerk.): Hátrányok és stratégiák. Trezor Kiadó, Budapest, 9-39. p.
Ø Herczog Mária: Gyermekvédelmi kézkönyv. KJK, Budapest, 2001.
Ø Veczkó József: A gyermekvédelem pszichológiai és pedagógiai alapjai. Tankönyvkiadó, Budapest, 1990.
Ø Veressné Gönczi Ibolya: A gyermekvédelem pedagógiája. Debrecen, 2002.
§ 1991. évi LXIV. törvény a Gyermek jogaitól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről. CD Jogtár vagy Gácser József: Pedagógiai antológia. JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 215-240.
§ 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról. CD Jogtár
§ 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről
§ 2002. évi IX. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosításáról
II. A pedagógusok szerepe és felelőssége az iskola gyermekvédelmi munkájában
o a gyermekvédelem helye, helyzete a közoktatás intézményeiben
o a pedagógusok gyermekvédelmi kultúrája, feladatai
o a gyermekvédelmi felelős feladatai
Ø Földes Petra: Gyermekvédelem az iskolában. In: Szekszárdi Júlia (szerk.): Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek. OKI Kiadó, Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2001. 362-378. o.
Ø Makai Éva: Szétszakadt és meg nem font hálók. Iskolai gyermekvédelem a ’90-es években. OKKER, Budapest, 2000.
§ 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről
§ A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény
§ 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről
§ 1996. évi LXII. Törvény a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról
III. Gyermekvédelmi problémák és megoldási lehetőségeik a közoktatási intézményekben. A prevenció
o a családi problémák (szegénység, válás, betegség, alkohol) hatása a gyermekekre
o az ifjúságot fenyegető veszélyek: drogproblémák
o Esetmegbeszélés és a problémafa módszere a pedagógusi munkában
o A pedagógus prevenciós munkája
Ø Bagdy Emőke: Családi szocializáció és személyiségzavarok Tankönyvkiadó,Bp.,1977.
Ø
Csukonyi Csilla – Münnich Ákos: A
kábítószer-fogyasztás lélektani háttere
a középiskolások körében. Új
Pedagógiai Szemle, 2004/3.
Ø Takács Péter: Az iskolai drogstratégia kialakítása és módszertana. A tanulmány megtalálható a http://www.sulinet.hu/tanar/igazgatas/drog/drogprev.html honlapon
Ø Vikár György: Az ifjúkor válságai. Animula, Budapest, 1999.
IV. Gyermekek ellen elkövetett erőszak
o a gyermekbántalmazás fogalma, fajtái
o a gyermekbántalmazás tünetei
o a gyermekek ellen elkövetett erőszak megelőzése
Ø Barkó Éva (szerk.): Gyermekbántalmazás Magyarországon. Népjóléti Minisztérium, 1995.
Ø Hegedűs Judit: A gyermekek ellen elkövetett erőszak. Új Pedagógiai Szemle, 2000/4.
Ø Mihály Ildikó: Erőszak az iskolában. Új Pedagógiai Szemle, 2000/4.
Ø Mihály Ildikó: Az iskolai terror természetrajza. Új Pedagógiai Szemle, 2003/9.
Ø Révész György: Szülői bánásmód – gyermekbántalmazás. Új Mandátum, Budapest, 2004.
V. Gyermek- és fiatalkorú bűnelkövetők – ártatlan bűnösök?
o a deviancia fogalma, deviancia-elméletek
o a fiatalkori bűnelkövetés fogalma, lehetséges okai
o a fiatalkori bűnelkövetők jellemzői
o javítóintézeti növendékek nevelése és oktatása: művészetterápia alkalmazása
Ø Fekete Sándor: Deviancia és társadalom. Comenius, Pécs, 2001.
Ø Papházi Tibor (Szerk.): Javítóintézet, család, gyermekvédelem. Kapocs Könyv, Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, 2004.
Ø Rácz József (szerk.): Devianciák. Új Mandátum, Budapest, 2001.
Ø Az Aszódi Javítóintézet honlapján megjelenő tanulmányok: http://www.aszod-afi.hu
MINDEGYIK TÉMÁHOZ AJÁNLOM A CSALÁD, GYERMEK, IFJÚSÁG C. FOLYÓIRATOT, amelyből néhány cikk, tanulmány megtalálható a http://www.szochalo.hu/ címen, valamint az Új Pedagógiai Szemléből választott tanulmányok hozzáférhetőek a http://www.oki.hu/ honlapján. Érdemes megnézni a Kapocs folyóiratot, melyből néhány cikk olvasható a http://www.ncsszi.hu/ honlapon.
Egy kis segítség: az esettanulmány elkészítéséhez a Család, gyermek, ifjúság c. folyóirat érdemes kézbe venni, mert igen sok esettanulmány olvasható, valamint Golnhofer Erzsébet: Az esettanulmány. Pedagógus Könyvek. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001.
Gyermekvédelmi segédanyagot talál a http://hegedus.name honlapon, valamint az esettanulmány készítéséhez is talál szempontsort.
E-mail: hegedus.judit@ppk.elte.hu
Telefonszám: 461-4500/3852
Postacím: Hegedűs Judit Neveléstudományi Intézet 1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27.
Budapest 2005-09 Hegedűs Judit